Standardy ochrony małoletnich w hotelu Villa Bohema
W trosce o naszych Gości, w oparciu o wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka mając na uwadze zapewnienie poszanowania praw dzieci, a w szczególności ich prawa do godności i wolności od krzywdzenia zebraliśmy zbiór zasad i procedur chcąc zapobiegać zagrożeniom oraz w przypadku domniemania, że przebywającemu w Hotelu Villa Bohema dziecku dzieje się krzywda.
- Działalność Hotelu Villa Bohema (Bohema Sp. z o. o., ul. Małachowskiego 12, 24-120 Kazimierz Dolny, NIP:716-27-27-262) prowadzona jest z poszanowaniem praw człowieka,
w szczególności dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie. Jednocześnie mając na uwadze społeczną odpowiedzialność, i promując pożądane postawu społeczne. - W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Hotel Villa Bohema oraz pracownicy zatrudnieni przez Bohema Sp. z o. o. są zobowiązani do powiadomienia organów ścigania.
- Hotel zobowiązuje się do edukowania personelu co do stwierdzenia podejrzeń, że dziecku przybywającemu w obiekcie może dziać się krzywda oraz na temat sposobów reagowania na takie sytuacje.
- Jednym ze środków zapobiegawczych krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie oraz osoby dorosłej z którą przebywa.
Personel w tym kierunku podejmuje wszelkie możliwe kroki aby zidentyfikować przebywające w obiekcie dziecko oraz zdefiniować relację z osobą dorosłą z którą przebywa. - Prosimy o wyrozumiałość względem personelu, który zgodnie z ww. nowelizacją został zobowiązany (pod groźbą kary) do identyfikacji relacji między dzieckiem a osobami, z którymi pojawia się ono w hotelu/obiekcie, ale również realizuje to zobowiązanie przede wszystkim w trosce o dobro Państwa dzieci i Ich bezpieczeństwo.
Meldowanie Gości:
- Osoba dorosła podróżująca z dzieckiem, meldująca siebie i dziecko za każdym razem jest zobowiązana do złożenia oświadczenia w celu identyfikacji dziecka i jego relacji z osoba dorosłą z która przebywa. Oświadczenie powinno być złożone na formularzu udostępnionym przez recepcję.
W przypadku odmowy złożenia oświadczenia przez osobę dorosłą podróżującą z dzieckiem lub w przypadku uzasadnionych wątpliwości co do bezpieczeństwa dziecka należy wdrożyć procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka. - Pracownicy zobowiązani są do zwracania szczególnej uwagi na relacje dzieci i towarzyszących im dorosłych oraz zachowania małoletnich przebywających na terenie obiektu, a także jego wygląd.
Procedury w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka:
- Należy zawsze dokonywać identyfikacji dziecka oraz relacji dziecka z osobą dorosłą, z którą to dziecko przebywa.
- W sytuacjach wątpliwych wskazujących na ryzyko krzywdzenia dziecka szczegółowa identyfikacja jest przeprowadzana obowiązkowo przez recepcjonistę.
Za sytuacje budzące podejrzenia uznaje się m.in. ;
- Gość nie chce podać swoich danych osobowych ani danych dziecka
- Gość zabiera dziecko bezpośrednio do pokoju unikając możliwości kontaktu dziecka z pracownikiem recepcji
- Gość płaci gotówką albo kartą prepaid. Płaci codziennie (nie wie, na ile się zatrzyma) albo prosi kogoś innego, żeby opłacił nocleg
- Gość pojawia się w obiekcie z dzieckiem, z którym wcześniej nie meldował się w recepcji
- Podczas rejestracji dziecko wydaje się niespokojne, zestresowane czy zmuszone do przebywania w obiekcie z osobą dorosłą
- Dziecko przychodzi do obiektu późno w nocy lub w czasie, kiedy powinno być w szkole
- Dziecko nie wie, gdzie jest albo pytane o cel podróży podaje niespójne odpowiedzi
- Gość zachowuje się wobec dziecka w sposób nacechowany seksualnie, a relacja między osobą dorosłą a dzieckiem nie wydaje się naturalna i opiekuńcza
- Gość, który przyjeżdża z dzieckiem, nie ma bagażu albo przyjeżdża z bardzo małym bagażem (podręczna torba/aktówka)
- Gość oświadcza, że nie ma dokumentów swoich i/lub dziecka; nie chce udzielić wyjaśnień
- W pokoju znajdują się ubrania dziecięce albo zabawki, mimo że dziecko nie zostało zameldowane w obiekcie
- Zauważona duża ilość alkoholu albo narkotyki w pokoju, w którym osoba dorosła zameldowała się z dzieckiem
- Brak zgody na sprzątanie pokoju przez cały pobyt gościa
- Zauważone w pokoju w dużej liczbie komputery, telefony komórkowe, czytniki do kart płatniczych
- Gość przychodzi do baru lub restauracji z dzieckiem, z którym nie był zameldowany w obiekcie
- Dzieci wydają się niespokojne, zdenerwowane i unikają kontaktu wzrokowego
Dokonując szczegółowej identyfikacji dziecka oraz wiążących go relacji z osobą dorosłą należy: zapytać o tożsamość dziecka oraz o jego relacje z osobą z którą przebywa (można poprosić o dowód tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo sprawować opiekę nad małoletnim w trakcie pobytu w Hotelu.
W przypadku braku dokumentu tożsamości należy zapytać o relację zarówno osobę dorosłą jak i dziecko.
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, możemy zadać poniższe pytania, które pomogą określić sytuację: • Jak nazywa się dziecko, ile ma lat? • Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione? lub Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania opieki nad dzieckiem? • Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od opiekunów dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką? • Czy ma Pan/Pani telefon do opiekunów dziecka, żebyśmy mogli to potwierdzić? • W jakim celu podróżuje Pan/Pani z dzieckiem? Przykładowa rozmowa z dzieckiem: • Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz? • Kim jest osoba, z którą przyszedłeś ? • Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią? • Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować – czy masz do nich numer telefonu? Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać z dzieckiem. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, możemy podkreślić, że w sytuacji, kiedy niemożliwe jest ustalenie tożsamości dziecka, zgodnie z prawem jesteśmy zobowiązani zawiadomić policję.
Jeśli osoba dorosła nie jest rodzicem dziecka, ani jego prawnym opiekunem należy poprosić o dokument stwierdzający zgodę rodziców (opiekunów) dziecka.
W sytuacji braku ww. zaświadczenia należy poprosić o numer telefonu do rodziców małoletniego i oświadczenie zgody pobytu dziecka z osoba dorosłą uzyskać telefonicznie.
- Po wyjaśnieniu sytuacji w sposób pozytywny należy podziękować za poświęcony czas z zaznaczeniem, że procedura ma na celu dobro dziecka i upewnienie się co do relacji osoby małoletniej i dorosłego jedynie utwierdziło przekonanie, że dziecko jest pod dobrą opieką i nie dzieje mu się krzywda.
- W przypadku, gdy rozmowa nie wykluczy podejrzeń należy dyskretnie powiadomić przełożonego. Przełożony zaś powinien przejąć rozmowę lub powiadomić policję.
- Należy pamiętać, że od momentu stwierdzenia wątpliwości dziecko z osobą dorosłą powinni znajdować się pod obserwacją personelu. Nie powinni też pozostawać sami.
- Pracownicy będący świadkiem zachowania wzbudzającego podejrzenia powinni niezwłocznie zawiadomić przełożonego i dział recepcji.
Uzasadnione podejrzenie przestępstwa
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec dziecka należy powiadomić policję dzwoniąc na numer 112 i krótko opisać okoliczności naprowadzające na podejrzenia krzywdzenia dziecka. Zawiadomienie powinna złożyć osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
- Uzasadnione podejrzenie przestępstwa ma miejsce wtedy, gdy:
– dziecko ujawniło pracownikowi Hotelu fakt krzywdzenia
– pracownik zaobserwował krzywdzenia
– dziecko posiada oznaki krzywdzenia, a na pytania odpowiada niespójnie z zakłopotaniem lub występują inne okoliczności wskazujące na krzywdzenie dziecka - W przypadku uzasadnionego podejrzenia przestępstwa należy uniemożliwić dorosłem z dzieckiem odejście z Hotelu (w tym celu o pomoc można poprosić ochronę Hotelu po wcześniejszym nakreśleniu zaistniałej sytuacji aby pomogła w uniemożliwieniu oddalenia się osoby podejrzanej. Ważne, aby w takiej sytuacji ochrona wraz z podejrzanym nie znajdowali się na widoku innych Gości i ludzi postronnych).
Należy pamiętać o bezpieczeństwu dziecka, powinno ono przebywać z pracownikiem obiektu do przyjazdu policji. - Po zdarzeniu należy również sporządzić notatkę służbową i przedłożyć Dyrekcji Hotelu.
Bezpieczna relacja pomiędzy dzieckiem a pracownikiem Hotelu
- W kontakcie z małoletnim należy utrzymywać profesjonalną relację, używać komunikatowi reakcji z rozwagą aby były one dla dziecka bezpieczne, adekwatne do sytuacji.
- W komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek. Ważne jest aby słuchać uważnie potrzeb dzieci i ich komunikatów, a odpowiedzi były adekwatne do wieku dzieci i danej sytuacji. Poszanowanie prywatności dziecka i jego indywidualności oraz poczucie bezpieczeństwa powinno być wzięte pod uwagę. Nie należy ujawniać danych wrażliwych dziecka osobom nieuprawnionym (w tym innym dzieciom).
OŚWIADCZENIE DOTYCZĄCE MAŁOLETNICH
Imię i nazwisko Gościa ……………………………………………………………………………………………………………………….
Data zameldowania: ………………………………………………………………………………………………………………………….
Na podstawie procedury ochrony małoletnich obowiązującej zgodnie z art. 22c ust. 3 pkt 2. Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, podaję imiona i nazwiska towarzyszących mi małoletnich oraz charakter relacji łączącej mnie z małoletnim:
Imię i nazwisko dziecka ………………………………………………………………………………………………………………………
Charakter relacji łączącej Gościa z dzieckiem ……………………………………………………………………………………..
Podpis Gościa: ……………………………………………………………..
Podanie danych jest niezbędne do meldunku w Hotelu. Konsekwencją niepodania danych może być konieczność dokonania przez personel Hotelu identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu i/lub odmowa meldunku w Hotelu. W przypadku uniemożliwienia identyfikacji powyższych danych, personel Hotelu jest uprawniony do zawiadomienia Policji. Powyższe działania mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem, prosimy o uszanowanie obowiązujących zasad.
UPOWAŻNIENIE DO OPIEKI NAD DZIECKIEM
Ja ……………………………………………………. zamieszkały/a ………………………………………………………………………….. (imię i nazwisko rodzica/opiekuna prawnego) (adres rodzica/opiekuna prawnego) legitymujący/a się dowodem osobistym (seria i numer) ………………………………………… będąc rodzicem / opiekunem prawnym, posiadając prawo do opieki nad …………………………………………………… o numerze (imię i nazwisko dziecka) PESEL ……………………………………………… , zamieszkałego/łą ……………………………………………………………………. (PESEL dziecka) (adres dziecka) upoważniam Pana/Panią ………………………………………………………… zamieszkałego/łą …………………………….. (imię i nazwisko osoby, która otrzymuje upoważnienie) (adres osoby, która otrzymuje upoważnienie) ……………………………………………………………… legitymującego się dowodem osobistym (seria i numer) …………………………………… do sprawowania opieki, prowadzenia spraw bieżących oraz nagłych związanych z opieką nad wyżej wymienionym dzieckiem w trakcie pobytu w hotelu ………………………………………………………………………… w terminie ………………………………………………………………. (pełna nazwa hotelu, miejscowość) (zakres czasowy pobytu w hotelu).
Jednocześnie oświadczam, że pomiędzy osobą upoważnioną do sprawowania opieki, a moim dzieckiem występuje stopień pokrewieństwa: ………………………………………………………………… (należy podać stopień pokrewieństwa). Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – kodeks karny.
Art. 233 kk (wyciąg) Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Przepisy stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej
…………………………………………………………………
(podpis rodzica/opiekuna prawnego)